Om os.

Jeg har altid været interesseret i landbruget i almindelighed og i Ferguson traktorer i særdeleshed. Derfor har jeg opbygget et privat museum – Danmarks Ferguson Museum – på min fødegård Ankerslund.

Museet blev åbnet i 2002 og er i dag Verdens største samling af Ferguson traktorer og redskaber.

Museet er 100 % privatejet.

I museets store haller viser vi samlingen fra ca 1919 op til vor tid sammen med andre landbrugsmaskiner, redskaber og andre køretøjer.

De fleste traktorer har jeg og Torsdagsklubben selv restaureret, og de præsenteres med data og historie.

Den grå Ferguson traktor sendte arbejdshestene på pension og satte for alvor gang i mekaniseringen af landbruget efter 2. verdenskrig. Det frigjorde hænder til industrien, og den lille grå er således en grundpille i den velstand vi nyder godt af i dag.

Den lille grå er en overset kulturarv, for med det store antal grå Ferguson der kom til landet, har ca. 1 million nulevende danskere en eller anden relation til den lille grå.

Det er mig en glæde at drive mit museum, idet jeg hver dag møder mange positive og interesserede mennesker. Fortid og nutid mødes her på gården. Det giver mig drivkraft og livskvalitet.

Jeg glæder mig til at byde dig velkommen.

Stifter, ejer og direktør Henrik Nielsen